Користимо "колачиће" како би побољшаљи употребљивост интернет сајта. Уколико наставите коришћење интернет странице, Ви прихватате услове коришћења. Више информација
09. 02. 2023.
Какви су први утисци након увођења делимичне аутоматизације крајем октобра прошле године и да ли су електронске декларације радо прихваћена новина у царинском пословању, истраживао је портал ''Plutonlogistics'' чији текст у целости преносимо у наставку.
У јануару ове године број царинских декларација у електронском облику знатно је премашио оне предате у папиру, а такав тренд се наставља и у фебруару, подаци су Управе царина Србије. Нова апликативна платформа (НАП) стартовала је у октобру пошле године, а како за Plutonlogistics кажу у српској царини, већ је дала добре резултате.
Друга половина прошле године протекла је у тестирању новог система, обукама и укључивању свих заинтересованих страна.
– Пре пуштања у рад, спровели смо низ активности у циљу обезбеђивања техничких услова за функционисање НАП, као што су успостављање оптичке везе и повећање брзине протока интернета у робно-царинским испоставама. Почели смо у једној царинској испостави у оквиру Царинарнице Београд, а након тога смо постепено укључивали остале у оквиру исте царинарнице, као и друге царинске испоставе у нашем саставу – кажу у Управи царина.
Наши саговорници наглашавају да је пројекат обухватао и обуку царинских службеника за рад у НАП, као и упознавање пословне заједнице са начином функционисања нове платформе.
– Интересовање пословне заједнице за рад у НАП било је изузетно велико.
У почетној фази, што је и очекивано, није ишло све глатко.
– Као предуслов за прослеђивање електронских декларација, размену електронских порука, као и добијање декларација и обрачуна царинског дуга у електронском облику, било је неопходно да се укључе комерцијални произвођачи софтвера како би прилагодили своја решења новој платформи. Уследило је тестирање и тимски рад произвођача софтвера, пројектног тима за израду НАП и чланова Сектора за информационе и комуникационе технологије Управе царина. Произвођачи софтвера су, у сврху упознавања са радом у НАП, за своје кориснике израдили упутства. Уочени проблеми су слати у Сектор за ИКТ, након чега су, у зависности од тежине, решавани у најкраћем могућем року.
Ко има услове може да користи НАП
Сви они привредни субјекти који имају услове за електронско пословање са Управом царина и поседују одговарајући софтвер, могу подносити електронске декларације, кажу наши саговорници.
– Увидом у статистичке податке уочено је да се из дана у дан повећава удео декларација у електронском облику у односу на папирне декларације. У јануару је број декларација у електронском облику знатно премашио број поднетих по старом систему. Та тенденција у фебруару се наставља.
Ипак, иако је омогућено подношење декларација у електронском облику за све редовне царинске поступке, за неке врста роба оне се и даље подносе у папиру.
– То се односи на робу за коју је декларацију, као доказ да је роба стављена у одговарајући поступак, потребно доставити неким другим државним органима, нпр. за потребе регистрације путничких возила, камиона, приколица и слично.
Главне предности
– Као највеће бенефите привреда истиче знатно смањену потребу за непосредним контактом царинских службеника и царинских заступника, а посебно због тога што је процес царињења знатно убрзан у односу на декларације по којима се поступак окончава, а које нису предмет контроле. Декларант у том случају електронски добија оверену декларацију и/или обавештење о царинском дугу.
Такође, знатно је смањена потреба да декларант више пута долази на царинску испоставу, јер сад заступници/декларанти путем дефинисаних порука у НАП могу без одласка на испоставу имати увид у статус декларације.
– Уколико се царински орган одлучи за контролу или захтева додатна обавештења и информације, декларант добија одговарајућу електронску поруку. Овакав начин пословања знатно убрзава и скраћује време поступака царињења, што новом организацијом рада, која је прилагођена електронској комуникацији са царинским органом, знатно утиче на смањење трошкова привредних субјеката.
Сва комуникација између царинског органа и декларанта, наглашавају наши саговорници, остаје забележена.
Декларације у електронском облику нема потребе штампати, односно ако декларант прослеђује царинске декларације кроз НАП, лице у чије име подноси електронску декларацију (нпр. пошиљалац, прималац) или декларант, мора осигурати правилно, електронско чување или архивирање декларација у електронском облику, док пратеће исправе чува у папирном облику.
Планови за ову годину
Питали смо Управу царина, какви су планови за 2023?
– Наш фокус остаје аутоматизација царинских поступака, а следећи корак је аутоматизација поступка активног оплемењивања и прераде робе у слободним зонама, што ће пре свега бити велико олакшање у пословању привредних друштава која се баве континуираном производњом. Упоредо се наставља апликативно прилагођавање система НАП у циљу побољшања функционисања – наводе у Царини.
Пријавите корупцију
Пријавите кршење прописа
Питајте нас