Користимо "колачиће" како би побољшаљи употребљивост интернет сајта. Уколико наставите коришћење интернет странице, Ви прихватате услове коришћења. Више информација
08. 12. 2020.
Отварањем Зелених коридора Западног Балкана средином априла омогућен је бржи проток робе у најкритичнијој фази пандемије коронавируса. Тако се од дневног протока од 2.000 камиона, који су на граничним прелазима чекали и по 20 сати, стигло до протока од 13.000 камиона дневно.
Упућени истичу да би и та бројка могла бити већа. На подручју Србије, на Зеленом коридору налазе се гранични/административни прелази: Прешево, Сремска Рача, Гостун и ЦКП Мердаре. Из Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре кажу да се за сада није разматрало укључење нових граничних прелаза између западнобалканске шесторке, док из Управе царина за наш портал истичу да одлуку о томе да ли ће и када у овај систем бити укључени још неки прелази доноси Влада, а Управа царина има капацитет да такву одлуку, уколико и када она буде донета, спроведе у најкраћем могућем року.
Ова иницијатива је, како кажу у министарству умногоме олакшала привреди изузетно тешку ситуацију с којом се суочила појавом епидемије.
Како функционишу Зелени коридори
- Основна идеја иницијативе ја да транспорт основних потрепштина Зеленим коридорима има приоритет у односу на сву осталу робу. Проток саобраћаја је загарантован 24-часовним радом на кључним граничним прелазима/заједничким тачкама прелаза на којима се царинске и фитосанитарне процедуре спроводе на најефикаснији начин за сву робу која се сматра основном животном потребом - наводе из ресорног министарства.
Несметан транспорт на овим кључним тачкама је од круцијалног значаја за одржавање доступности робе, посебно основних потрепштина попут прехрамбених производа, стоке, сточне хране, хемикалија и виталних медицинских материјала и опреме. - Приоритетан пролазак возила која превозе ову врсту робе, спроводи се на тај начин што се информација о овој роби пре приспећа прослеђује путем СЕЕД система. Идентификација ове робе врши се на основу тарифне ознаке унете у извозним и транзитним декларацијама. Отпремне царинарнице, односно царинске испоставе са којих се отпрема роба са списка омогућују уношење тарифних ознака у транзитне декларације, како би приоритетни пролаз тзв. зеленим коридором био омогућен за ову врсту робе - кажу у Управи царина.
Дуж Зелених коридора дефинисане су и станице за снабдевање горивом, које морају бити доступне возачима теретних возила да допуне резервоаре или да се одморе. Такође, успостављена је и привремена обустава свих постојећих ограничења вожње за теретни транспорт која је допринела повећању протока саобраћаја и скраћивању времена неопходног да роба стигне на одредиште.Повезивање региона са ЕУ.
Осим регионалног повезивања, за нашу земљу, али и за окружење, од посебног је значаја и отварање ка Европској унији. Зато је крајем септембра договорено да ће пословна заједница западнобалканских привредних комора радити са експертима Транспортне заједнице на отклањању препрека за лакши превоз робе и краћа задржавања на друмским и железничким граничним прелазима унутар региона, али и са Европском унијом.
- Остао је нереализован предлог Србије да се укључе и гранични прелази између земаља суседа који су део ЕУ и Западног Балкана. То је рационалан предлог који би допринео ефикасности транспорта у овом делу Европе - кажу из министарства.
Зелени коридори и после пандемије?
Иницијатива је за сада ограничена на временски период трајања епидемије изазване ЦОВИД 19, а Србија је подржала предлог да се ова пракса настави и након пандемије, напомињу у ресороном министарству.
- Стални Секретаријат Транспортне заједнице је током маја месеца доставио предлог и за успостављање Зелених коридора у пост ЦОВИД периоду. Србија је ову иницијативу подржала. Хоће ли и у ком облику бити даљих активности у том смеру, остаје да се види - кажу.
Пријавите корупцију
Пријавите кршење прописа
Питајте нас