Користимо "колачиће" како би побољшаљи употребљивост интернет сајта. Уколико наставите коришћење интернет странице, Ви прихватате услове коришћења. Више информација
01. 04. 2019.
Цариници су током прошле године одузели више од 250 тона нафте и нафтних деривата, што је готово осам пута више него 2017. када је заплењено око 30 тона горива, кажу у Управи царина.
Кријумчарење нафте је увек актуелно због енормних зарада, наводе у Управи царина Србије, која је "прва линија одбране" када је прекогранични шверц у питању. Поред редовних контрола на копну, царина посебну пажњу посвећује контроли кријумчарења нафте воденим путем, бродовима који улазе и излазе из земље. Кретање бродова на пловном путу Дунав-Сава-Тиса, њихова ризична заустављања и друге активности које указују на потенцијални криминал прати се преко Речног информационог система (РИС). У оквиру Одељења за сузбијање кријумчарења постоји тим за контролу водених путева који поседује пет најсавременијих чамаца, три патролна и два десантна, који су опремљени радарским и системом за осматрање, а све активности се прате и у Командном центру Управе царина. "Кријумчари на рекама раде у мањим групама, али су изузетно организовани, имају брзе чамце и специјалне барже за превоз дизела, па чак и специјалне цевоводе постављене на дну корита реке којим гориво пребацују са бродова на обалу. Они користе радио и мобилну везу и уз помоћ те опреме лако могу да шпијунирају комуникацију Управе царина и МУП-а", каже за Тањуг саветник директора Управе царина Милован Рубежић. Додаје да на Дунаву има више таквих група чије се деловање сада већ може упоредити са гусарењем, а то потврђује податак да са бродова поред горива све цешће нестају угаљ, челик, кукуруз и друга роба.
"Чини се да су сада такви напади учесталији, а и агресивнији. Дешава се да буквално упадну на брод и посаду такорећи заробе. Вежу их и закључају у кабину брода, а онда истачу гориво и пребацују га на барже које су претходно привезали уз брод", каже Рубежић. Наводи да је једнако заступљен и другачији модел - и то онај када посада свесно учествује у шверцу горива. "Ово може бити погубно за компаније које се баве превозом нафтних деривата, јер долазе у ситуацију да могу да изгубе вредне и дугорочне уговоре због пенала који су предвиђени ако долазе на место истовара са мањком горива које је требало да испоруче", нагласио је Рубежић и навео да кријумчарења прави директну штету државном буџету.
Спречавање кријумчарења, навео је, није нимало лак задатак, јер су групе које се баве овим видом кријумчарења перфидне и опасне. Испричао је да су цариници и полицајци често изложени опасностима приликом праћења, контроле и откривања речних кријумчара нафте. "Трговачки бродови су огромни, пуни разних шупљина, чак и опасних материјала, што може да угрози живот онога ко их контролише, а кријумчари не презају ни од чега, наоружани су и спремни да иду до краја", наводу Рубежић. У нелегалном промету акцизних производа има и елеменета организованог криминала, што захтева блиску сарадњу свих органа који се баве сузбијањем сиве економије, али и интензивну разменуинформација са међународним организацијама и страним царинским администрацијама.
Управа царина је успоставила систематску електронску размену података о роби и превозним средствима у друмском саобраћају са суседним земљама које нису чланице ЕУ, тако да располаже информацијама о потенцијалним ризицима и пре него што спорни товар стигне на границни прелаз. Захваљујуци томе, српски цараници су у сарадњи са колегама из Македоније прошле године у Луци Београд, у две цистерне открили 53 тоне горива које је било лажно декларисано као "кондензат природног гаса" и "маст добијена од нафте - уље за кочнице", за које се при увозу не наплаћују дажбине карактеристичне за акцизну робу. Цариници су прошле године у сарадњи са Тржишном инспекцијом онемогућили и увоз више од 28 тона горива, јер је било лажно представљено као "импрегнатор за дрво". Такође, прошле године заплењено је више од 155 тона нафте која је у пет цистерни транспортована за увозника из Крагујевца, јер се према поднетој документацији у њима налазио органски растварач на који се не плаћају дажбине, па би увозник лажним представљањем робе оштетио државни буџет за више од 9,3 милиона динара.
У Удружењу нафтних компанија Србије наводе да је сиво тржиште 2011. и 2012. узело највише маха када је, како се процењује, државни буџет оштећен између 70 и 100 милиона евра. Без озбира на смањење сивог тржишта последњих година, кажу у Удружењу, држава никада не сме да престане да води рачуна о томе да ли је можда пронађен неки нови канал злоупотребе.
Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић рекао је за Тањуг да све земље у Европи имају проблем са неком врстом злоупотребе у вези с горивима, пре свега због високог учешћа фискалних дажбина у цени горива. "Нема земље која је то свела на нулу", каже Мићовић. Наводи да су се 2011. и 2012. огромни износи новца из сивог тржишта за колико се процењује да је поткраден државни буџет по основу акцизе прелили у приватне џепове, те да је посебан проблем у то време за нафтне компаније било то што је илегално тржиште смањило легалну потрошњу дизела и потребе за производњом и увозом евродизела.
"Не може у потпуности да се спречи шверц на Дунаву, границе ка неким земљама су нам такође и даље порозне. Али, наглашавам, то уопште није у оној мери у којој је то било претходних година. Све је то далеко мање него што је то било раније", рекао је Мићовић.
Пријавите корупцију
Пријавите кршење прописа
Питајте нас