Користимо "колачиће" како би побољшаљи употребљивост интернет сајта. Уколико наставите коришћење интернет странице, Ви прихватате услове коришћења. Више информација
12. 03. 2019.
Рад новог система за праћење теретних возила помоћу електронских локатора представљен је пре десетак дана у царинској испостави Лука Београд. Како функционишу и на који начин се постављају нови уређаји, као и које ће бенефите Србија добити њиховом употребом, у емисији „Свитање“ објаснио је Раде Кнежевић, помоћник директора у Сектору за контролу примене царинских прописа Управе царина.
Одмах на почетку разговора он је нагласио да је сврха увођења ове иновације јасна – обезбеђивање царинске робе у циљу спречавања било каквих малверзација. Реч је о новом царинском обележју, а правни основ за његово усвајање дат је у Уредби Владе Србије која је усвојена 14. фебруара 2017. године.
На питање водитељке која је сврха електронских локатора и како се постављају, саговорник из Управе царина је објаснио да они заправо представљају ГПС уређаје који се монтирају врло лако. „Е-локатор је апарат са металним кућиштем који се поставља на задњи део камиона након чега се залепи магнетом. Тај уређај има омчу која се ставља на место где се повезује царинска сајла како би се обезбедио товар. Пошто су сви ти системи повезани, сада први пут у Командном центру имамо тачне податке за свако транспортно средство о томе када је ушло на територију Србије, куда се креће, којим рутама и када је изашло са наше територије“, објаснио је Кнежевић.
„Кретање товара сада можемо пратити од од момента уласка у Србију до тренутка изласка из ње“, наставио је он и додао да захваљујући е-локаторима, Командни центар Управе царина може 24 сата свакога дана пратити кретање било ког транспорта. Категоричан у томе да је увођење новог система исплатива инвестиција, помоћник директора је истакао да сада, осим комплетног сета података о камиону, цариници имају информацију чак и о томе да ли је он скренуо са своје руте.
Кнежевић такође упозорава да се у Командном центру пали аларм и уколико неко покуша да намерно оштети или скине постављени локатор. У том тренутку мобилне екипе Управе царина могу да реагују и проверe зашто је дошло до његове повреде, као и то да ли је роба коју камион превози ризична или је можда ризичан превозник. Како даље објашњава, ову направу поставља искључиво царински службеник и нико други нема права да je скине.
На питање новинарке да ли су до сада забележени случајеви насилног скидања или оштећења локатора, помоћник директора је одговорио да је таквих покушаја било. Последњи се догодио пре неколико дана, када су цариници, након што се у Командном центру огласио аларм, у спорном камиону пронашли два мигранта која су уређај скинила у намери да уђу у приколицу. Одговарајући на питање да ли увођење електронских локатора значи уштеду за буџет, као и да ли се тиме смањује могућност кријумчарења, Кнежевић је подестио да се из Управе царина годишње у државни буџет слије чак 49,5 % средстава, те да се улаже максималан труд да би се заштитили економски интереси земље.
„Малверзација са робом увек има, али се царинска служба труди да их што више онемогући, а ово је још један вид обезбеђења робе који до сад нисмо имали. Управа царина бележи фантастичне резултате када су у питању заплене, а увођење електронских локатора је још један вид успешније борбе и против миграната који на илегалан начин желе да се домогну неке од земаља ЕУ. У ери борбе против тероризма, никада се не зна шта је њихов прави циљ, да ли је то заиста бољи живот који прижељкују или нешто друго. Наш посао је да то спречимо.“ Помоћник директора је објаснио да мигранти најчешће користе погодан тренутак када возач камиона прави паузу како би покидали сајлу на приколици и ушли у њу. Савесни возачи то и сами пријаве цариницима или полицији када стигну на гранични прелаз. Саговорник је истакао да се електонски локатори за сада стављају на сваки камион, било да он улази, излази или само транзитира кроз Србију, јер тако налаже поменута Уредба Владе.
Коментар водитељке да се у јавности може чути да се сада на граници дуже чека због постављања локатора, Раде Кнежевић је категорично негирао. „На јавној демонстрацији постављања е-локатора, која је одржана 1. марта, колегиници је било потребно свега минут и по за тај посао. 1.500 царинских службеника је већ прошло обуку, тако да ће временом постављање бити све брже и брже. Гужве на граници су постојале и пре увођења е-локатора, а познато је да пограничне службе суседних земаља врше врло строгу контролу, што аутоматски ствара колоне на нашој страни“, објаснио је помоћник директора.
Пријавите корупцију
Пријавите кршење прописа
Питајте нас