05. 03. 2019.

Подели:

Авганистанци међу шљивама

На све могуће начине илегални мигранти са Блиског истока и Африке покушавају да се пребаце преко Балкана у богате земље Западне Европе. Неки од тих покушаја можда изгледају комично, али многи од њих могу да одведу у трагедију. Како кажу у Управи царина Србије, најчешће се сакривају у камионима. Од почетка 2019. цариници су спречили више од 150 избеглица да, сакривени у приколицама, пређу границу, преносе Франкфуртске вести.

Најдраматичнији случај забележен је 9. фебруара на Батровцима када је у хладњачи натовареној смрзнутим малинама на путу за Немачку, помоћу скенера откривено седам готово укочених младића, који су се смрзавали на минус 22 степена. И крајем прошле године су у два наврата баш у хладњачама, додуше искљученим, откривени илегални мигранти. Седам Авганистанаца пронађено је у товару сувих шљива. Цариници на Хоргошу су их буквално ослободили пошто су развалили катанац, који је остао заглављен. Почетком ове године два мигранта откривена су у товару папирне и пластичне амбалаже коју је домаћи превозник транспортовао за француско тржиште. На прелазу Батровци скенер је олакшао посао цариницима када је снимак показао четири људске силуете у шлеперу београдских регистрација натовареном лименкама за италијанско тржиште. На истом граничном прелазу два илегална путника су нађена 25. јануара и то у камиону српских регистрација који је ка Аустрији превозио товар металних полица и сандука. Истог дана су откривена још двојица у турском шлеперу који је превозио текстил на релацији Турска - Швајцарска. Када је дан раније камион из Панчева пристигао у испоставу Врање ради царињења товара свежих поморанџи, у његовој приколици цариници су затекли и девет Авганистанаца. Раде Кнежевић, помоћник директора у Сектору за контролу примене царинских прописа, описује да су у камионима проналазили и жене и децу. ''Температуре у возилима могу да буду и веће од 60 и 70 степени. Сећам се случаја када смо међу слепим путницима пронашли и једну трудницу'' објашњава Кнежевић. Милан Павковић из Одељења за сузбијање кријумчарења српске царине каже да мигранти крију на немогућим местима. ''У камиону за Немачку и Швајцарску нашли смо човека како лежи завучен у шупљини спољне ауто-гуме. Требало нам је скоро 45 минута да га безбедно извучемо напоље. Улазили су и у картонске кутије и пластичне амбалаже, у којима су се налазили делови за аутомобилску индустрију, разноразни каблови, навлаке и пресвлаке за седишта. Било је и оних који су се крили међу купусом у хладњачи која је ишла за Немачку'' прича Павковић. Кријумчарима је само битно да мигранте сакрију у камионе, не марећи о условима и ризику. Српски цариници су их налазили у товару багремовог меда који је транспортован ка Норвешкој, као и међу палетама хартије и фолије упућеним ка Мађарској. На Хоргошу 23. јануара нађена су двојица Авганистанаца у камиону који је превозио бакарне катоде пут Француске. Дан раније у два наврата откривена су четворица међу детерџентима у шлеперу чија је дестинација била Немачка, као и још двојица у товару грађевинског материјала упућеног у истом правцу. Још три људске силуете скенер је детектовао 21. јануара у македонском камиону натовареном расхладним уређајима које је превозио из Македоније за чешко тржиште. На северу земље тројица Авганистанаца пронађена су међу пластичним флашама и чеповима које је шлепер чешких регистрација превозио на релацији Грчка - Чешка. На Батровцима су двојица била сакривена у товару електроопреме коју је турски камион транспортовао за швајцарско тржиште, док је један њихов сународник уочен у приколици шлепера новосадских таблица пуној ручног алата и прибора за зидаре и молере. На граничном прелазу Шид цариници су пронашли још два мигранта и то у товару намештаја и алуконструкција који је из Србије кренуо пут Француске, док су на Батровцима у турском камиону открили још двојицу међу ауто-деловима и текстилом за немачко тржиште... Како каже Павковић, постоје два, три начина на које кријумчари смештају мигранте. ''Први је да оштете цираду, односно мекану прекривку која се налази око скелета полуприколице. Други је да помере царинску пломбу, а трећи да оштете царинску сајлу која обезбеђује да се та прекривка не може склонити. До сада је само једанпут била оштећена цирада и то у кровном делу, двадесетак пута је била промењена царинска пломба, а око 200 пута је била оштећена царинска сајла, тако што су је прво пресекли, па потом преспојили уз помоћ чиоде и суперлепка. Ипак, нисмо у свим возилима која су на Хоргош стигла оштећена пронашли мигранте, што значи да је кријумчар, приликом отварања приколице, приметио да у њој нема места, па је пустио возило да иде даље'' објашњава Павковић.

Један од драматичнијих случајева забележен је 30. октобра 2018. у искљученој и херметички затвореној хладњачи која је излазила из земље превозећи товар текстила и петорицу "слепих путника". Са количином кисеоника у камиону, ови очајни људи тешко би стигли до Белгије, куда су се упутили и највероватније би се угушили.